Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności »

  OK
0

Twój koszyk jest pusty.

Łączna wartość: 0,00 zł Przejdź do koszyka

MAGICZNE SŁOWO - NIEBIESKI


Przeglądając magazyny dla mężczyzn zaskoczyła mnie w nich ilość niebieskiego koloru wypełniająca strony i publikowane w środku zdjęcia. Po pierwsze – w spisie treści zobaczyłem numery stron oznaczone na niebiesko, po drugie – tytuły niektórych rozdziałów także wpisano na niebiesko, a po trzecie – na zdjęciach w reportażach o bohaterach artykułów dominuje podkreślony światłem niebieski kolor dnia.

Niebieskie były tła sportowych reklam, nie mówiąc o niebieskich cyferblatach zegarków, niebieskich koszulach, kobaltowych /to intensywny rodzaj niebieskiego/ sportowych dresach, granatowych garniturach, niebieskich krawatach, poszetkach, spodenkach, sportowych butach i na zakończenie o przezroczystych niebieskawych butelkach wypełnionych perfumami dla mężczyzn. Sfotografowano je w taki sposób, że na zdjęciu ich zawartość miała morsko niebieski kolor. Wygląda na to, że niebieski jak przysłowiowy walec zmiażdżył pozostałe kolory i zdominował wszystkie barwy. Nie czarny, nie czerwony, nie biały a właśnie niebieski. Ciekawe prawda? Gdyby was spytać jaki kolor lubicie najbardziej, to jaka byłaby wasza odpowiedź ?


Niebieski - Vistula

Michel Pastoureau, francuski historyk, w swojej książce – BLEU Historia jednego koloru pisze, że badania historyków zajmujących się ewolucją kolorów, to znaczy ich egzystencją na przestrzeni dziejów naszej kultury, pokazują, że dziś, co nie znaczy zawsze, niebieski jest uważany za kolor najbardziej lubiany. Potwierdzają to dane, które zbierano od końca XIX wieku. Świadectwa są różne z przyczyn ekonomicznych, socjologicznych, artystycznych, literackich czy symbolicznych i mówią nam, że prawie wszędzie, to znaczy w Europie Zachodniej i w Ameryce, niebieski był kolorem, który wybierano najczęściej. W ankietach przeprowadzonych po I wojnie światowej na sto pytanych osób więcej niż połowa przyznawała, że kolor niebieski jest kolorem najbardziej przez nich uznawanym.
Według cytowanego już Michela Pastoureau słowo – bleu po francusku, a niebieski po polsku, w wielu językach jest traktowane jak słowo magiczne. Uspokaja, łagodzi emocje, nie irytuje, nie jest agresywne, wręcz odwrotnie słowo – bleu daje poczucie bezpieczeństwa. Pewnie dlatego ściany szpitali maluje się na niebiesko, a opakowania lekarstw uspokajających także są niebieskie. Kolor niebieski znajduje się na flagach Rady Europy i Organizacji Narodów Zjednoczonych. Siły pokojowe ONZ, tak zwane – casques bleus czyli niebieskie kaski to żołnierze wysyłani w rejony konfliktów politycznych. Kolejny przykład pozytywnego postrzegania tego koloru.

Czy tak było zawsze ? Ciekawe, że nie, a przecież świat otaczający ludzi, w pewnym sensie, zdominowany jest przez kolor niebieski. Naukowcy długo zastanawiali się czy ówcześni mieszkańcy naszej planety widzieli niebieski w taki sam sposób jak my go dziś postrzegamy. Jedno jest pewne, wówczas kolorami dominującymi, to znaczy pełniącymi role symboliczne były przede wszystkim: czerwony, czarny i biały. Ale dla Egipcjan epoki faraonów niebieski był kolorem, który chronił przed nieszczęściem. W Grecji mimo, że wykorzystywano go w architekturze nie ceniono, a dla Rzymian był po prostu kolorem barbarzyńców. Według nich barwa światła w niczym nie przypominała niebieskiego. To czerwony połączony z białym lub złotem reprezentował światło. W sztuce czasów antycznych i średniowiecza woda nie miała koloru niebieskiego. Dopiero od XV wieku rzeki i morza przedstawiane do tej pory na zielono zamieniono na niebieski.

Wróćmy do mody i roli niebieskiego koloru w projektach kreatorów. Od dziesiątków lat on sam i jego wszystkie najdelikatniejsze odcienie utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Projektanci zmieniają tkaniny i ich barwy, dorzucają drukowane wzory, mieszają kolory i każą się nam w nie ubierać, a niebieski żyje swoim życiem jakby go to w ogóle nie interesowało. Bo wśród nas są ci, dla których moda stanowi sens codziennej estetycznej egzystencji oraz wcale nie mniejsza grupa tych, którzy są wierni własnemu stylowi ubierania. Dla nich granatowy będzie zawsze stał przed czarnym, białym czy beżowym. To pozostałe kolory pełnią rolę dopełniającą, a niebieski tę podstawową i dlatego wybierany jest najczęściej. Tej wiosny i lata króluje w sklepach z kolekcjami ubrań. Czy będzie równie obecny jesienią i zimą ? Tego jeszcze nie wiem, ale na pewno pozostanie na stronach i zdjęciach magazynów mody.

Krzysztof Łoszewski - felietony - Vistula
Krzysztof Łoszewski

projektant, stylista, kostiumograf, autor książek o modzie m.in. bestsellera „Dress code. Tajemnice męskiej elegancji”, wykładowca w Akademii Dyplomatycznej, Akademii Spraw Międzynarodowych oraz House of Dyplomacy, podpowiada, jakie obowiązują trendy w modzie męskiej i jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce.


chcesz być na bieżąco z nowościami vistula? zapisz się do naszego newslettera