Rejsy żelaznym ptakiem


„W nagrodę od rodziców za zdaną maturę była wyprawa samolotem z Warszawy do Poznania (1928 rok). To było przeżycie, do którego Waldorff wracał  wielokrotnie przy najrozmaitszych okazjach. Pierwszy w życiu lot. I jeden z pierwszych rejsów LOT-u w ogóle. „… jednym z pierwszych przed laty polskich Ikarów, może nawet jedynym do dziś jeszcze żywym, a nie wypchanym, jestem JA” – pisał Waldorff w 1998 roku , w siedemdziesięciolecie powołania Polskich Linii Lotniczych LOT.  (…) Lot był częścią przemyślanego planu rodziców,  chcących przekupstwem i szantażem zmusić go do nauki przed zbliżającą się maturą”*.

W chwili gdy świeżo upieczony maturzysta przeżywał podniebne przygody na pokładzie samolotu, LOT-u, tej narodowej firmy lotniczej de facto jeszcze nie było. Powstała ona bowiem oficjalnie 29 grudnia 1928 roku – jako państwowo-samorządowe przedsiębiorstwo Linje Lotnicze LOT. Młodzieniec leciał więc zapewne z przewoźnikiem, który wszedł w skład państwowej spółki tj. Aerolotem. Od 1922 roku obsługiwał on trasę Poznań-Łódź-Warszawa.
 
Siatka połączeń
Po odzyskaniu niepodległości podbijanie przestworzy osiągalne było dla nielicznej garstki pilotów wojskowych. Podbudzało jednak zmysły i marzenia śmiałków cywilnych. Za stosowną opłatą lotnicy zabierali więc pasażerów na krótkie wycieczki, aby mogli nacieszyć się poczuciem wolności, pędem powietrza i widokami z lotu ptaka. Takie atrakcje można było „zorganizować” na lotnisku na Polu Mokotowskim w Warszawie, którego pas startowy – trawiasty i zryty przez krety - czekał na lepsze czasy. Pogoń za nowościami technicznymi była charakterystyczna dla odradzającego się państwa, a entuzjazm pionierów wręcz trudny do przecenienia. W 1921 roku Poznańskie Towarzystwo Lotnicze "Aerotarg” zaczyna oferować regularne loty na trasie Poznań-Warszawa-Poznań. 1 stycznia 1929 roku, czyli 3 dni od inauguracji działania, nowa firma wprowadza regularne połączenia do Katowic i Bydgoszczy. Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Rok później LOT przyjęty został do Stowarzyszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego IATA. W 1931 roku zaczął latać na międzynarodowej trasie Warszawa - Lwów - Czerniowce (na Ukrainie – stolica Bukowiny) – Bukareszt. W tym samym roku żuraw stał się oficjalnym godłem firmy. W latach 1935-36 PLL LOT kupił nowoczesne amerykańskie samoloty Lockheedy i Douglasy. We wrześniu 1939 roku podniebna flota pasażerska liczyła 26 samolotów.
 
Salon dla podróżnych
Podwarszawska miejscowość Okęcie została siedzibą linii lotniczych w 1934 roku. Wybudowano tu nowoczesny dworzec dla podróżnych (tymczasowy, bo docelowy miał być na Gocławiu), hangary, warsztaty i magazyny. Wydano na to z kasy państwowej sumę 10 mln zł.  Subwencje państwowe pozwoliły także na remonty i modernizację innych lotnisk krajowych.  Port lotniczy na Okęciu otwarty został 29 kwietnia przez prezydenta Ignacego Mościckiego. W pierwszym roku działalności przeszło przez niego 10750 pasażerów. W celu podniesienia bezpieczeństwa samolotów startujących i lądujących w  trudnych warunkach atmosferycznych w 1937 roku zainstalowana została radiolatarnia Lorentz. Rozwinięto sieć połączeń krajowych i światowych, obok już wymienionych także m.in.: Ateny, Bejrut, Ryga, Tallin, Wilno, Londyn i Helsinki. Łącznie było to 6 portów krajowych i 17 zagranicznych. W maju i czerwcu 1938 roku następują eksperymentalne przeloty transatlantyckie załogi LOT-u na trasie Los Angeles - Warszawa oraz Buenos Aires-Warszawa. Uruchomienie regularnej linii planowano w 1940 roku.
I wszystko to działo się w czasach, w których dalsza wyprawa samochodem uchodziła za pewną ekstrawagancję i akt odwagi!
 
Agnieszka Janas
 
*  Mariusz Urbanek, Waldorff. Ostatni baron Peerelu. Iskry, Warszawa 2008
trigger
Dodatkowe -20% na Ofertę Specjalną do -70% garnitury marynarki kurtki płaszcze Vistula
Dodatkowe -20%na Ofertę Specjalną do -70% garnitury marynarki kurtki płaszcze Vistula
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności » OK, zamykam